לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

טיפול בכאבי גב דרך מגע ותנועה

מאת: אבי בחט


אחת מתופעות הכאב הנפוצות ביותר בחברתנו היא כאב הגב התחתון.
טיפול במגע ותנועה יוצר הפחתה משמעותית במתח השרירי ובמקביל מלמד את המטופל תנועה נכונה באזור.

כאבי הגב מוכרים לבני אדם כבר מגיל צעיר יחסית ובעיקר בשנות העשרה, ה-20 וה-30 לחייהם.

כמעט בכל המקרים קשורות בבעיה יציבה ותנועה לקויה הגורמות ללחץ בין חוליות הגב התחתון ו/או למתיחה כרונית של שרירים ורצועות באזור זה.

הצורה השכיחה יותר של בעיה באזור מתבטאת במנח אגן הפונה קדימה בחלקו העליון ואחורה בחלקן התחתון. למנח זה אנו קוראים "טק אאוט" ובהתבוננות מבחוץ אדם שנמצא בטק אאוט נראה שישבנו בולט אחורנית ושיש לו קשת מותנית מוגברת עם לחץ על החוליות ומתח שרירי גבוהה באזור.

כשלחצים אלה עוברים סף מסוים הם יכולים לגרום לתזוזה של הדיסק הנמצא בין החוליות כבולם זעזועים, תזוזה אל הכיוון הנגדי שממנו הופיע הלחץ. כך שבמצב של טק אאוט, הלחץ בין שתי החוליות הוא מאחור, והדיסק ידחף קדימה. כשדיסק זז ממקומו, קוראים לזה "בלט", כיוון שהוא בולט מעבר למרחב שבין שתי החוליות שבו הוא אמור להימצא. בליטה זו עלולה לעשות בעיות כשהיא לוחצת על עצב היוצא בדיוק במקום זה מעמוד השדרה החוצה אל הגב ואל הגוף ( במקרה זה לכיוון הרגליים).

לחץ של דיסק על עצב כמובן יוצר כאב וזה הכאב הכי קלאסי שמופיע בגב התחתון.
במצב זה כשהדיסק רק זז החוצה ממקומו אך טרם נפרץ, ניתן ע"י פעולות נכונות לגרום או יותר נכון לאפשר לו לחזור חזרה למקומו ובכך להוריד את הלחץ על העצב ולהיפתר מהכאב. את הפעולות הנכונות האלה לעיתים עושה הכירופרקט או האוסטיאופט ע"י אותה מניפולציה שגורמת לחוליה לחזור למקומה. אך טיפול זה לא ממש מלמד את הגוף כיצד לא ליצור שוב את אותה סיטואציה ובד"כ הגוף שלא למד, שוב גורם לחוליה להידחף קדימה שהרי הוא ממשיך להפעיל עליה את הלחץ שגורם זאת.

הטיפול בתנועה ובמגע הוא טיפול משולב שיוצר הפחתה משמעותית במתח השרירי הדוחף את החוליה החוצה ובמקביל מלמד את המטופל תנועה נכונה באזור הן כתרגילים ובעקר כהנחיות לתוך התנועה היומיומית שלו, ובכך מונע את תזוזת החוליה ממקומה הנכון!

הפחתת הלחץ של השרירים הגורמים לדחיפת החוליה, נעשית ע"י פתיחת קיצורים במעטפת של השרירים הלוחצים. קיצור כזה במעטפת שלהם, נגרם כתוצאה ישירה משימוש מתמשך בפעולה לא נכונה של כיווץ אותם שרירים לאורך זמן.

הסיבה לשימוש כזה שאיננו נכון, נובעת בראש וראשונה מחוסר חינוך למודעות גוף ותנועה או לחילופין כתוצאה מתאונה.

בגיל הילדות, הקשת המותנית המוגברת היא דבר טבעי והיא חלק מהתהליך ההתפתחותי הנורמטיבי, אך עם תהליך ההתבגרות, הקשת אמורה להיבנות בצורה מתונה יותר, באופן שלא מפעיל לחץ על החוליות. אבל לא אצל כולם נבנית הקשת הנכונה. ורבים נשארים או עם קשת מוגברת ונטייה להגברתה ע"י שימוש לא נכון בגוף ? דחיפת הגב התחתון קדימה, או שבכלל לא נבנית קשת מספקת והאגן מוכנס פנימה כאילו הזנב נכנס בין הרגליים (על מצב מיוחד זה שנקרא "טק אין" ארחיב במאמר על פוזיציה זו של האגן.) וזה כמובן מבטא משהו באופן תהליך ההתבגרות.

המעניין הוא שהדרכה תנועתית נכונה יכולה לא רק למנוע את כאבי הגב, אלא אף להיות גורם מטפל בבעיות רגשיות שלא זכו להתייחסות מתאימה, הקשורות למשל להתבגרות המינית, ולעמדה שאדם תופש בתוך העולם - לעמדה פעילה, סבילה, או ניטרלית.

פתיחת קיצורים במעטפת השרירים, נעשית בעבודה משותפת של המטפל המפעיל לחץ, ושל המטופל הנדרש לבצע תנועה נכונה במפרק שאותו מפעיל השריר עליו לוחץ המטפל. העבודה המשותפת הזאת, יש לה כמה תוצאות:
הלחץ במידה הנכונה מאפשר ליצור המסה של הדבקויות של כפלי המעטפת שנדבקו הן לעצמם והן לכפלי המעטפת של שריר שכן, והן לעצם עליה נאחז השריר. כל ההידבקויות האלה מתרחשות בשעה שהשריר שנמצא בתוך המעטפת מכווץ לאורך זמן. המעטפת שנראית כמו ניילון נדבק, גם מתנהגת בדומה. הכפלים שנוצרים בה בזמן שהשריר שבתוכה מכווץ נדבקים הן אחד לשני, נדבקים לכפלים של שריר שכן ונדבקים לעצם המוצא ולעצם האחיזה של השריר.

למזלנו העובדה שהחומר העיקרי מהם עשויה המעטפת הוא מים (כ 99%), ניתן להשפיע על מצב צבירת החומר ע"י שינוי טמפרטורה, וניתן להעלות את הטמפרטורה ע"י שימוש בלחץ. ברגע שהמטפל לוחץ, הטמפרטורה עולה והחומר הופך יותר נוזלי, זה הרגע בו ניתן לרדד מחדש את ההידבקויות ולהחזיר למעטפת את האורך המקורי שלה. אורך המעטפת קובע את האורך של השריר במצב רפוי, כך למעשה שריר שהתקצר בגלל פעילות רצופה ללא שחרור, יכול שוב לקבל את האורך הנכון שלו ולהפסיק למשוך את החוליה ממקומה הנכון בתוך עמוד השדרה.

מובן שכל חוליה כזו מוחזקת במקומה לא רק ע"י שריר אחד לכן פעולת השחרור של החוליה מלחצם של השרירים ע"י הערכת השרירים עצמם ולא ע"י דחיפתה בכוח למקומה, זו פעולה מתמשכת והדרגתית, שמקיפה בהדרגתיות את כל מערכת השרירים העוטפת אותה ורק אז, ניתן להבטיח שבצרוף עם לימוד התנועה הנכונה, החוליה אכן תישאר במקומה הנכון והדיסק לא ילחץ שוב על עצב.

נושא התנועה הנכונה, הוא נושא שמתחיל להיות מטופל עוד בתוך אותה עבודה משותפת של המטופל עם המטפל, כלומר בזמן שהמטפל לוחץ, עושה המטופל תנועה נכונה, כך שהלחץ והתנועה מחזירים אורך נכון לשריר ובעצם סוללים מסלול תנועה מועדף לגוף. סלילה זו חשובה מאוד על מנת שהגוף יעדיף את התנועה הנכונה באופן אוטומטי ולא רק כתוצאה ממודעות, שכן כולנו יודעים את הכוח הסוחף של החיים ולהיות תלויים לחלוטין במודעות זה לא מתאים לכל אחד!

המשך נושא התנועה הנכונה הוא בהכוונה מחוץ לשולחן הטיפולים, הן בתרגילים המחזקים את השימוש הנכון והן בהנחיות לגבי הליכה ישיבה עמידה והמעברים ביניהם בתוך החיים.
על תרגילים והנחיות תנועתיות ספציפיות ניתן לקרוא במאמר "טיפים של יציבה נכונה לסובלים מכאב גב תחתון".

פורסם גם כאן

המאמר פורסם גם כאן »

אבי בחט אבי בחט מהמובילים בתחום הטיפול במגע ותנועה, מפתח את שיטתו למעלה מ20 שנה.

בעבר יו"ר אגודת עיסוי וטיפולי גוף בישראל. מטפל ומלמד בבית סיפרו שבת"א את העיסוי הטיפולי האינטגרטיבי (שנה א`), ואת הטיפול במגע ותנועה לפי גישתו (שלוש שנים).

כל המאמרים של אבי בחט Avi Bahat טיפול במגע ותנועה:

הדרך ליציבה נכונה ולמניעת כאבי גב

הדרך ליציבה נכונה ולמניע

סדרת תרגילים ב DVD (בעברית ובאנגלית) מפורטת שתדריך אתכם צעד אחר צעד כיצד לבנות את הציר המרכזי של גופכם ? הדרך ליציבה נכונה ולמניעת כאבי גב.» מאת אבי בחט

האינטגרציה המבנית מול שיטת אלכסנדר

האינטגרציה המבנית מול שי

שיטות רבות מלמדות תנועה ויציבה נכונה אך כל אחת צריכה גם להביא את התלמיד למסוגלות הביצוע. ההבדל העקרי בין השיטות הוא רמת האיפשור שכל אחת מהן נותנת.» מאת אבי בחט

שיטת טרייגר

שיטת טרייגר

שיטת טרייגר יודעת ללמד את המטופל כיצד לשחרר!השיטה בנויה מחלק פאסיבי על שולחן הטיפולים בו המטופל חווה תנועה קלילה חסרת מאמץ האפשרית לגוף שלו ומחלק אקטיבי של תנועה עצמית עם אותן האיכויות.» מאת אבי בחט

שיטת טרייגר

שיטת טרייגר

» מאת אבי בחט

עקרונות העיסוי ההוליסטי

עקרונות העיסוי ההוליסטי

אינטגרציה של ה "רולפינג", עם שיטת טרייגר על מצע של עיסוי בגישה הוליסטית» מאת אבי בחט

"רולפינג"- אינטגרציה המבנית

"רולפינג"- אינטג

ייחודיות הגישה של רולף היא בדיוק המבני שלה, בדיוק ההנדסי שבה, ובאפשרות לעשות שינוי קיומי בכל רמות ההוויה דרך השינוי בגוף, בארגון שלו ובתנועה שלו. » מאת אבי בחט

לזהות עקמת ולטפל במקור הכאב

לזהות עקמת ולטפל במקור ה

עמוד השדרה של רובנו אינו ישר, למעשה אך טבעי לצפות שכך יהיה כיוון שהרי אין אנו בנויים באופן סימטרי לא מבחינת האיברים עצמם וודאי שלא מבחינת תפקודם.» מאת אבי בחט

תרגילים לישיבה נכונה, למניעת כאבי גב .

תרגילים לישיבה נכונה, למ

סיכום התרגיליםכיווץ ושחרור של ספינקטר קידמילחיצת ברכייםלשון מצד לצדסיבובי לשוןלשון נוגעת בחך העליון לכיוון שורש האףשפה עליונה אל האף הפסקה עם ידיים על העיניים בישיבההנחיות כלליות לישיבה נוחה.» מאת אבי בחט

יציבה נכונה בישיבה

יציבה נכונה בישיבה

לאלה בינינו שצריכים לבלות זמן רב בישיבה, ישנן כמה עצות שיכולות להפוך את הישיבה לפחות שוחקת ויותר מחייה.» מאת אבי בחט

יציבה נכונה בישיבה

יציבה נכונה בישיבה

» מאת אבי בחט

כל הפעילויות של אבי בחט Avi Bahat טיפול במגע ותנועה:

קורס הכשרה בשיטת בחט - טיפול במגע ותנועה

הכשרה בשיטת בחט

לחסרי נסיון קודם בטיפול במגע.הקורס בהנחיית אבי בחט בהרצלייה פיתוח.» עם אבי בחט

קורס הכשרה בשיטת בחט - טיפול במגע ותנועה

הכשרה בשיטת בחט

עם: אבי בחט

DVD - הדרך ליציבה נכונה מאת אבי בחט

הדרך ליציבה נכונה

Video - News - הרשמו לקבלת סדרת טיפים חינם למייל שלכם - הוידאו- ניולזטר של אבי בחט.» עם אבי בחט

כל השבוע-יום אחד
DVD - הדרך ליציבה נכונה מאת אבי בחט

הדרך ליציבה נכונה

עם: אבי בחט

מתי: כל השבוע-יום אחד

מחיר מיוחד למדוורי bodyways

מחיר מיוחד

במסגרת המבצע טיפול ראשון במחיר הכרות - 300 ? לטיפול (במקום 400 ?.)+ הנחות משמעותיות לסדרת הרולפינג!» עם אבי בחט

ראשון-חמישי
מחיר מיוחד למדוורי bodyways

מחיר מיוחד

עם: אבי בחט

מתי: ראשון-חמישי

סדנת "לבוא מהליבה" למטפלים במגע

סדנת סופשבוע למטפלים

בסדנה זו תוכלו ללמוד כיצד להניע את המטופל ללא מאמץ, כיצד להפוך ואפילו להוריד מהשולחן בצורה שיש בה מן הגימיק מצד אחד ומהעומק הטיפולי מצד שני. בסרטון אפשר לראות גם הסבר וגם המחשות.» עם אבי בחט

חמישי
סדנת "לבוא מהליבה" למטפלים במגע

סדנת סופשבוע למטפלים

עם: אבי בחט

מתי: חמישי

שיתוף חברים
עם : אבי בחט